Orthodontiepraktijk Bloemendaal

Praktijkinformatie

Eerste consult:
Het eerste consult heeft tot doel het probleem vast te stellen. Tevens wordt de vraag beantwoord of het verstandig is om hier iets aan te doen en of dit het juiste tijdstip is om een orthodontische behandeling te beginnen. Tijdens het eerste consult worden er vragen gesteld, er wordt naar het gezicht en in de mond gekeken en soms wordt er een overzichtsröntgenfoto gemaakt. Dit duurt ongeveer 30 minuten.

Vervolgonderzoek en behandelingsplanning:
Wanneer er tijdens het eerste consult wordt bepaald dat een beugelbehandeling wenselijk is, dan zijn er extra gegevens nodig om een behandelingsplan te kunnen maken. Dit houdt in dat er een 2e röntgenfoto, lichtfoto's en afdrukken van het gebit ("happen") worden gemaakt. Hiermee maakt de orthodontist het behandelingsplan.
Dit behandelingsplan wordt besproken tijdens een aparte afspraak. Voor beide afspraken wordt 30 minuten gepland.

Plaatsen van de beugel:
Nadat het duidelijk is hoe de behandeling naar verwachting zal verlopen dan kan de beugel geplaatst worden. Dit is in veel gevallen een lange afspraak.

Controle-afspraken:
Nadat de beugel geplaatst is dan moet deze periodiek geactiveerd worden. Meestal is het nodig dat u of uw kind 1x per maand langskomt voor een controle-afspraak. De beugel wordt dan bijgesteld. Meldt u bij aankomst altijd via de intercom. Het kan anders gebeuren dat wij niet op de hoogte zijn van uw aanwezigheid waardoor u langer moet wachten dan noodzakelijk. Breng altijd uw afsprakenkaartje mee.
Tijdens de controle-afspraken is het wenselijk dat er een ouder of begeleider meekomt zodat de voortgang van de behandeling besproken kan worden. Omwille van rust, hygiëne, privacy en ruimte verzoeken we om met niet meer dan 1 persoon extra in de behandelruimte te komen.

School:
Schoolverzuim tijdens de orthodontische behandeling is helaas onvermijdelijk. Om zoveel mogelijk aan de schoolverplichtingen tegemoet te komen plannen wij lange afspraken in de ochtend en de korte afspraken in de middag. Hierdoor kunnen er zoveel mogelijk patiënten ’s middags gezien worden en zo min mogelijk op de "ongunstigere" tijden.
Ondanks deze planning zal het zeer waarschijnlijk voorkomen dat er afspraken onder schooltijd gemaakt moeten worden. Wij rekenen op uw begrip.

Niet nagekomen afspraak:
Afspraken die niet nagekomen kunnen worden, dienen minimaal 24 uur van te voren te worden afgezegd. Wanneer u buiten openingstijd een afspraak wilt verzetten dan kan altijd het antwoordapparaat ingesproken worden.

Indien een afspraak niet wordt nagekomen of niet tijdig wordt afgezegd (minimaal 24 uur van te voren) dan wordt dit in rekening gebracht. Dit bedrag wordt niet door de verzekering vergoed.

Bezoek aan de tandarts:
De halfjaarlijks controles bij de tandarts dienen gedurende een orthodontische behandeling gewoon te worden voortgezet.

Mondhygiëne:
Een goede mondhygiëne is een eerste vereiste om een orthodontische behandeling te kunnen uitvoeren. Wanneer de tanden en kiezen niet goed schoon zijn ontstaan er gaatjes en gaat het tandvlees ontsteken. Dit kan een blijvend schadelijk effect op de tanden hebben. Wanneer de mondhygiëne lang te wensen overlaat dan kan er besloten worden de behandeling te staken. Zorg er daarom voor dat er altijd goed gepoetst wordt en dat je met gepoetste tanden naar ons toe komt.

Klachtenregeling:
Hoewel wij er alles aan doen om de behandelingen in alle opzichten zo goed en voorspoedig mogelijk te laten verlopen kan het zo zijn dat u op- of aanmerkingen over de gang van zaken hebt. Deze kunt u bespreken met uw behandelaar of schriftelijk kenbaar maken aan de praktijkhouder (Dr. T.J. Algera). Wij zullen dan zo spoedig mogelijk een oplossing zoeken. Indien dit tot onvoldoende resultaat leidt dan kan de klachtenregeling van de NMT ingeschakeld worden.

Medische gegevens:
Voor ieders veiligheid verzoeken wij u om ons steeds te informeren omtrent medische bijzonderheden, zoals zwangerschap, medicijngebruik, ziektes, infecties, afwijkingen, etc.

Privacyregeling en geheimhouding:
Patiënteninformatie wordt niet aan derden door gestuurd of verteld zonder overleg met de orthodontist en met mede weten van de patiënt. Alle informatie blijft binnen het praktijkpand, behalve als het informatie betreft voor een specialist of huisarts, die de informatie nodig heeft voor medisch onderzoek (verwijzing).

Klanttevredenheid:
Wij meten met regelmaat de klanttevredenheid om op de hoogte te blijven van uw wensen en behoeften. Vanzelfsprekend kunt u deze ook melden bij de balieassistente en/of de orthodontist.

Betalingsvoorwaarden:
De betaling van behandelingen gaat via een factoring-bedrijf Famed. Het telefoonnummer hiervan is: 0900-0885. Verdere informatie over de betalingsvoorwaarden is te verkrijgen bij de balie-assistente.